Marlboro Man

Bugün İslam olmadan yakın olması mümkün kılınan her neyse o bir işgal girişimidir. Çünkü yedi düvel bir olur, ateş kusan gemilerle, mavzerlerle makinelerle gelir ama adına şehitlik denilen büyük mertebeye toslar gider. Yenilsek de kazanırız. Kalanlar “bir gün mutlaka” der. Bir gün mutlaka demek iç kalemizdir. Huruç hazırlığıdır.

FURKAN ÇALIŞKAN

Hayatımda havaalanına ilk defa teyzemi uğurlamak için gittim. Yeni evlenmiş ve eşiyle birlikte Amerika’ya gidiyordu. Orada yaşayacaklardı artık. Çocuktum ve kızgındım. Adamın biri teyzemi Amerika diye bir yere götürüyordu. Amerika çok uzak bir yerdi. Pasaport noktasından vedalaşıp gittiler. Gittiler ama onları hala görebiliyordum. Orada bankoların arkasında sandalyelere oturmuş bekliyorlardı. Yanlarına gitmek istedim, tuttular. “Hani Amerika uzak bir yerdi, işte görebiliyorum, oradalar” diye ağlamaya başladım. Annem aldı beni, büyük camların arkasında pistlerde bekleyen uçakları gösterdi; “biraz sonra bu uçaklara binip gidecekler Amerika’ya oğlum” dedi. İkna olmadım ve küstüm. Bütün küskün çocuklar gibi koşarak oradan uzaklaştım. Havaalanı koridorlarında sebepsizce koşarken duvarda boydan boya asılmış büyük bir afiş gördüm. Batan güneşe doğru yürüyen bir at ve atın üstünde ağzında sigara elinde kement bir adam… Kocaman harflerle “American Blend” yazıyordu resmin altında. Marlboro Man ile de böylece tanıştım. Amerika hem çok uzak hem çok yakındı. Amerika neresiydi?

Çocukluk hikâyelerini değil ama imgelerini önemserim. Saf idrak. Teyzemi Amerika’ya uğurladığımız o günden beri Amerika benim için elinde kement günbatımına yürüyen o cowboydur. Yıllar sonra Albert Borgman’ın postmodern toplumu “Marlboro Man” ile açıkladığını okuyunca çok şaşırmıştım. Aslında postmodern toplumun mimarı olan Amerika’yı da yine Marlboro Man ile açıklamak mümkündür. Atın üzerinde özgürce gezinen, güneşin doğduğu ve battığı her yere giden, kement sallayan, sürüye yön veren, sürüden ayrılanı engelleyen ve onu damgalayan bir cowboy. Kendisine ait olmayan topraklarda acımasızca at sürüp kement sallayan bir zorba.

Gemilerle yeni bir başlangıç için Ellis adası açıklarından New York’a giriş yapan göçmenler, İspanyol masallarındaki altın ülke El-Dorado’ya geldiklerini zannediyorlardı. Çok geçmeden İtalyanlık, Almanlık, İrlandalılık yerini Amerikalılığa bıraktı. İtalyan’ın elinde pizzası, İrlandalı’nın gaydası, Alman’ın ise sadece soy ismi kaldı. Batı yeni bir form içerisinde ortaya bir tür Frankenstein çıkarmıştı. Etki sahasında herhangi bir milli kimliğin ayakta kalması mümkün değildi. Çok geçmeden Ellis adası dünyanın her yerinde fast food, kahve, Blue Jean, çizgi film, süper kahramanlar, modern cult’lar, kolejler vs. olarak tezahür etti. Pasaportsuz Amerikalılar sınıfı için uygun şart ve ortamlar hazırlandı.

Devamı Cins Dergi Eylül 2016 sayımızda..